Dlaczego i jak często powinienem serwisować zawieszenie w moim rowerze?
Dlaczego i jak często powinienem serwisować zawieszenie w moim rowerze?

Obecnie praktycznie każdy rower posiada jakąś formę amortyzacji. Jeżeli jest to rower typu hardtail, to prawdopodobnie z przodu ma widelec amortyzowany, jeżeli natomiast jeździmy na rowerze z pełnym zawieszeniem, mamy widelec amortyzowany, a także pomiędzy przednim a tylnym trójkątem ramy, posiadamy dodatkowo zamontowany amortyzator (często nazywany „damperem”). Każdy z tych elementów, czyli zarówno widelec amortyzowany, jak i damper, przy jeździe na rowerze wykonuje ciągłą pracę, dbając o nasz komfort jazdy, przez amortyzowanie wszelkich nierówności które spotykamy na drodze.

Amortyzatory w rowerach dzielimy przede wszystkim na sprężynowe i powietrzne, w zależności od medium ściskanego i odpowiedzialnego za ugięcie. Za tłumienie dobicia i odbicia amortyzatora, jeżeli w danym modelu takie występuje, zazwyczaj odpowiadają tłumiki olejowe. Trzeba w związku z tym pamiętać, że podobnie jak łańcuch czy opony, wszystkie elementy w amortyzatorach ulegają zużyciu, w tym również smary i oleje, które po pewnym czasie zwyczajnie tracą swoje właściwości.

Regularne serwisowanie amortyzatorów jest zatem zalecane, nie tylko aby zachować gwarancję producenta, ale też przede wszystkim by przedłużyć ich żywotność oraz podtrzymać korzyści jakie wynikają z ich użytkowania. Sposób serwisowania i ilość wymienianych części zależy od modelu i przeznaczenia danego amortyzatora. Każdy z producentów amortyzatorów zaleca wykonywanie serwisów w wyznaczonych interwałach czasowych np.

Rock Shox - https://rockshox.zendesk.com/hc/en-us/articles/205649908-What-is-the-recommended-service-interval-for-my-RockShox-fork-

FOX - https://www.thebikeshoppe.com/about/fox-service-intervals-pg1236.htm

Poza zalecanymi przez producentów przeglądami serwisowymi, warto również zadbać o amortyzatory we własnym zakresie. Wbrew pozorom nie wymaga to specjalnych umiejętności i dużego wysiłku. Po każdej jeździe powinniśmy przetrzeć golenie górne czystą szmatką i usunąć zebrany na uszczelkach brud . Co jakiś czas można odwrócić rower „do góry kołami”, aby olej smarujący w goleniach dolnych zebrał się pod uszczelkami kurzowymi i nasączył umieszczone tam gąbki, które dzięki temu będą lepiej rozprowadzały olej. W przypadku zauważenia jakiś nieprawidłowości w pracy amortyzatora lub zauważymy jakieś wycieki lub uszkodzenia warto zwrócić się do serwisu o sprawdzenie naszego sprzętu nawet przed upływem wyznaczonego terminu przez producenta.

Procedura serwisowania amortyzatora

Rodzaje serwisowania można podzielić na: podstawowe i pełne .

W serwisie podstawowym, poza standardową inspekcją goleni, wymieniany jest również olej lub smar w goleniach dolnych, a także w wypadku stwierdzenia uszkodzeń, wymieniane są uszczelki kurzowe i gąbki smarujące (jeżeli w danym modelu takie występują).

Serwis pełny obejmuje rozłożenie całego amortyzatora na części, ze szczegółową inspekcją elementów pod kątem uszkodzeń lub nadmiernego zużycia. Wymieniane zostają uszczelki typu o-ring, elementy ślizgów (w wybranych modelach), aplikowane są nowe smary oraz nowy olej w tłumikach. Dodatkową zaletą serwisu pełnego, jest fakt, że podczas demontażu widelca amortyzowanego dokonywana jest także inspekcja łożysk sterów, jak i misek sterowych. Podczas demontażu dampera z ramy testowane jest zawieszenie pod kątem uszkodzeń oraz aby sprawdzić czy zawieszenie działa poprawie (kiedy damper jest zdemontowany można swobodnie ruszać zawieszeniem), a także by zweryfikować czy łożyska które się w nim znajdują nie wymagają również wymiany.

Należy mieć na uwadze, że zaawansowane prace serwisowe często wymagają użycia specjalistycznych narzędzi, dostosowanych do budowy danego modelu amortyzatora (często dosyć skomplikowanej), dlatego nie zaleca się wykonywania tego typu czynności we własnym zakresie. Przykładowo, część damperów wymaga napełnienia azotem pod ciśnieniem, a to zadanie które wykonać mogą wyłącznie autoryzowane serwisy rowerowe.

________________________________________________________________________________________________

W DRE ROWERY zajmujemy się serwisowaniem wszelkiego typu amortyzatorów, jesteśmy też autoryzowanym serwisem Fox i Marzocchi. Posiadamy specjalistyczne narzędzia i urządzenia m.in. do próżniowego napełniania damperów i amortyzatorów olejem czy azotem. Przyjmujemy zamówienia na przeglądy gwarancyjne oraz pogwarancyjne.

Zastanawiasz się czy pomożemy przy Twoim amortyzatorze? Zadzwoń na 579 058 801 lub napisz na: sklep@drerowery.pl

 

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl