Zawsze powtarzam, że przesadne odchudzanie roweru- lajtowanie komponentów, szukanie gramowych oszczędności to nie droga do wygrywania wyścigów XC czy Maratonów MTB. Solidny, niezawodny, działający w każdych warunkach sprzęt, zapas sztywności, poczucie komfortu zawodnika, prowadzenia na zjazdach i bezpieczeństwo pokonywania przeszkód to absolutne podstawy dla zawodników walczących o czołowe lokaty. Mój aktualny hardtail pozwalający na dynamiczną, ale i pewną jazdę ważny 9,5kg.
Raz w roku można pozwalamy sobie jednak na mały wyjątek. Uphill Race Śnieżka to 13km wyścig z 1000m przewyższenia i średnią prędkością oscylującą w granicach 13-14 km/h. Sporo wiatru, kilkanaście łagodnych zakrętów, mniej łagodnych brukowanych ścian i brutalna walka zawodnika z grawitacją- tak wygląda łatwa technicznie i niezwykle wymagająca kondycyjnie trasa na najwyższy szczyt Karkonoszy i najwyższy szczyt w Polsce, na który można wjechać rowerem.
Co roku przygotowywaliśmy na Śnieżkę "coś specjalnego". Cieńsze oponki, sztywny widelec, lżejsze komponenty, szosowe pedały pozwalały na zdecydowanie odchudzenie hardtaila, który na co dzień musiał radzić sobie z ciężkim użytkowaniem m.in na górskich maratonach. W 2015 roku osiągnęliśmy nawet szosowy limit UCI- 6,8kg! Rok później organizator wprowadził w regulaminie wytłuszczony punkt o konieczności startu na rowerze z dwoma sprawnymi hamulcami. Chyba przyłapał mnie na mecie wyścigu, gdy przed zjazdem montowałem przyniesiony przez Prezesa drugi hamulec ;-)
Po moich "porażkach" z 2016 (2. miejsce open i 1s straty) i 2017 (2. miejsce open i 2s straty) śmialiśmy się, że wystarczyło odkręcić 1 śrubkę, albo wymienić koszyk bidonu na lżejszy. Tego się już nie dowiemy. I choć moja aktualna dyspozycja z różnych powodów nie jest optymalna to i tak trzeba próbować- chociażby sprzętem, bo dlaczego nie?
Przedstawiamy Wam specyfikację najlżejszego jak dotąd roweru na kołach 29", ze sztywnym widelcem, napędem MTB jaki kiedykolwiek zbudowaliśmy w dre rowery. Oto Śnieżkowóz 2018.
Bar Plugs: (Korki kierownicy) Custom | 4g |
Brake (Front): (Hamulec przedni) Shimano XTR BR-M9000 + ti bolt | 187g |
Rotor (Front): (Tarcza prz.) Shimano sm-rt99 160mm | 113g |
Brake (Rear): (Hamulec tylny) Shimano XTR BR-M9000 + ti bolt | 208g |
Rotor (Rear): (Tarcze tyl.) Shimano sm-rt99 140mm | 91g |
Cassette: (Kaseta) SRAM XG-1199 10-42 | 272g |
Chain: (łańcuch) SRAM PC-XX1 | 244g |
Crankset: (Korby) SRAM X01 EAGLE 36T | 507g |
Derlr (Rear): (Przerzutka tylna) Shimano XTR RD-M9000 | 222g |
Fork: (Widelec) Niner + expander + bieżnia 1 1/8 na 1 1/2 | 592g |
Frame: (Rama) TREK Superfly 9.8 SL 19,5” | 984g |
Grips: (Gripy) Bontrager XXX | 14g |
Handlebar: (Kierownica) Extralite HyperBat 700mm | 98g |
Headset: (Stery) + Top Cap: (Top cap) FSA + Aerozine + alu bolt | 89g |
Pedals: (Pedały) Speedplay Nanogram | 130g |
Seat: (Siodło) Bontrager XXX | 69g |
Seatpost: (Sztyca) Darimo Carbon | 96g |
Seatpost clamp: (Zacisk sztycy) Bontrager Carbon | 13g |
Shifters: (Manetki)+Cables: (Pancerze i linki) Shimano XTR M9000 | 127g |
Skewers: (Zaciski kół) FRM 12x142 + NoName | 35g |
Spacers: (Podkładki pod mostek) Bontrager carbon | 9g |
Stem: (Mostek) Extralite HyperStem | 68g |
Suport: KOGEL BEARINGS | 58g |
Tire (Front): (Opona przednia) Bontrager XR0 29x2.0 | 418g |
Tire (Rear): (Opona tylna) Bontrager XR0 29x2.0 | 414g |
Wheel Front: (Koło przednie) DT Swiss XRC | 646g |
Wheel Rear: (Koło tylne) – DT Swiss XRC | 772g |
Sealant: (Płyn Uszczelniający) Bontrager | 112g |
Misc Option: (Inne) Nakrętki center lock, wentyle | 28g |
Razem | 6620g |